کتابخانه از ديرباز به عنوان کانون گردآوري منابع مکتوب فرهنگي، علمي و فني و اشاعه اطلاعات سازمان يافته آنها در ميان گروههاي مختلف استفاده کننده شناخته شده است. پيشرفتهاي سريع جوامع انساني و نيز افزايش ميزان انتشارات در زمينه هاي مختلف دانش بشري، ايجاد و گسترش کتابخانه ها را امري الزامي ساخته است.
بهره گيري از ميراث مکتوب فرهنگي عامل پيشرفت معنوي و کسب استقلال فرهنگي است و استفاده از اطلاعات علمي و فني در پژوهشها، تصميم گيري ها و برنامه ريزي ها موجب پيشرفت اقتصادي، نيل به خودکفائي و رشد همه جانبه است. افزايش انتشارات گرچه تأثيري مستقيم در اشاعه اطلاعات دارند اما باید به صورت مناسبي سازمان داده شوند تا بتوانند به نحو مطلوب و مؤثر مورد بهره برداري قرار گيرند.
کتابخانه ها مسئوليت پاسخگوئي به نيازهاي اطلاعاتي جامعه را دارند. نيازهاي جامعه در همه دوران و شرايط يکسان نبوده، موضوعات و مسائل گوناگون در هر حال از اهميت واحد برخوردار نيستند. شناخت اين نيازها از راه اندازي کتابخانه مهم تر است. تعداد گرايش هاي و تمايلات و ديدگاه ها و برداشت هاي افراد از وقايع و مسائل و انگيزه هاي گوناگون در پي جوئي اطلاعاتي و عوامل پيدا و پنهان در زايش پرسشها و ابهامات، برپيچيدگي و تنوع نيازها مي افزايد.
اين امر ايجاد کتابخانه ها و گسترش سازمان يافته آنها و نيز وجود کتابداران آموزش ديده در سطوح مختلف دانشگاهي را جهت سازماندهي و اداره کتابخانه ها ايجاب مي کند.
ضرايب دروس دبيرستاني مربوط به اين رشته در آزمون ورودي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي عبارتند از:
ضريب 4 براي درس ادبيات فارسي، ضريب 2 براي زبان عربي، ضريب 3 براي درس فرهنگ و معارف اسلامي و ضريب 4 براي درس زبان خارجي.
علاقه به کتاب و کتابداري و همچنين آشنائي کافي با زبانهاي خارجي از عوامل مهم موفقيت در اين رشته است. جهت تحصيل در اين رشته مي توان در يکي از چهار گروه آزمايشي ثبت نام و فقط در آزمون دروس عمومي مربوط به آن گروه شرکت نمود.
ارائه پيشنهاد