مديريت بازرگاني از مهمترين بخش هاي مديريت شركت هاي تجاري است زماني يك شركت مي تواند بين خود مشتريان و خريدارانش ارتباط تجاري خوبي برقرار كند كه يك مدير بازرگاني موفق داشته باشد . فردي كه مديريت بازرگاني يك بنگاه اقتصادي را به عهده مي گيرد در جذب مشتريان و عرضه و معرفي صحيح و اصول محصول يا خدمات يك شركت تلاش مي كند و به طور طبيعي مدير بازرگاني فردي است كه نقش اساسي در سود و زيان شركتها دارد . هدف از تشکیل این دوره تربیت افراد کاردان و تامین نیروی انسانی جهت استفاده صحیح از منابع مادی و مالی می باشد که پس از یک آموزش دو ساله وارد بازار کار گردیده و قسمتی از نیازهای کشور را در بخش بازرگانی و تولیدی تامین می نماید.
طول دوره و شکل نظام:
طول دوره کاردانی مدیریت بازرگانی 2 سال است و تمامی درسهای آن در مدت 4 نیمسال ارائه و برگزار می شود. طول هر نیمسال تحصیلی 17 هفته می باشد. در این دوره علاوه بر درسهای تئوری، بر جنبه های کاربردی درسها تاکید ویژه ای شده است.
ضرورت و اهمیت:
الف) آشفتگی و نابسامانی در بسیاری از موسسات بازرگانی عموماً ناشی از عدم وجود اصول صحیح مدیریت و یا عدم رعایت این اصول می باشد.
ب) آموزش صحیح مدیریت می تواند در شناخت مشکلات اقتصادی و بازرگانی جامعه و کوشش در رفع آن موثر یاشد.
ج) اعمال حاکمیت ضوابط بر روابط در اداره امور بازرگانی
ارائه پيشنهاد