تاريخ را مي‌توان مطالعه حيات اجتماعي انسان در زمان، همراه با تحليل براي نوسازي اکنون و معرفت و آگاهي نسبت به آينده تعريف کرد.
آموزش تاريخ به مفهوم شناخت و احوال و سرگذشت جوامع، اقوام و ملتهاي جهان بر اساس متون، مدارک، اسناد، اخبار، آثارتاريخي و بررسي آنها با روشهاي علمي است. آنچه ضرورت مطالعه و آموزش تاريخ را در کشورمان ايجاب مي‌کند، مطالعات و پژوهشهاي نو و بازشناسي ارزشهاي مادي و معنوي در ايران و اسلام از آغاز تا کنون و با الهام از انقلاب اسلامي و جهان بيني منبعث از آن است.
تاريخ بايد رسالت خود را در تغيير زير بنايي و بنيادي بر پايه مطالعه مواريث ارزشمند جامعه ايراني و اسلامي و نيز تاريخ جهان به انجام رساند و با تقويت حس کنجکاوي، دقت علمي و علاقه و تفکر و ابداع و خلاقيت، گذشته را همچون چراغي فراسوي نسل کنوني بيفروزد تا در پرتو آن با استفاده از تجارب تاريخي در زمينه‌هاي فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي به آنچه براي پيشرفت و تکامل اين سرزمين اسلامي ضروري است، دست يابد.
از آنجا که کشورمان در زمينه‌هاي گوناگون فرهنگي، اقتصادي، اجتمعاي و سياسي نيازمند تربيت عالمان و محققان در اين زمينه است و با نظر به اينکه دانشگاهها، مرکز آموزش و پرورش متخصصان در رشته‌هاي گوناگون علمي و از جمله تاريخ بشمار مي‌رود، از اين رو ضروري و شايسته است که برنامه‌ريزي تاريخ، متناسب با نيازهاي جامعه و پا به پاي تحولات علمي در سطح جهان، در خدمت رفع نيازهاي علمي و اجرايي کشور قرار گيرد و مقدمات رشد و شکوفايي و پيدايش عالمان و محققان بزرگ در اين رشته از علوم انساني را در سطح جهان فراهم سازد.
ضرايب دروس دبيرستاني مربوط به اين رشته در ازمون ورودي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي عبارتند از: ضريب 2 براي درس رياضي، ضريب 2 براي درس اقتصاد، ضريب 2 براي درس ادبيات فارسي، ضريب 1 براي درس زبان عربي، ضريب 3 براي درس تاريخ و جغرافي، ضريب 1 براي درس علوم اجتماعي، ضريب 2 براي درس فلسفه و منطق و ضريب 2 براي در روانشناسي.
علاقه به تحقيق و مطالعه پيرامون مسائل تاريخي و داشتن حافظه قوي و همچنين داشتن قدرت بيان خوب جهت گرايش دبيري از عوامل موفقيت در اين رشته است.
ارائه پيشنهاد