در حدود 3 درصد افراد هر جامعه مبتلا به نوعي عقب ماندگي ذهني مي باشد ، شناسايي اين قبيل كودكان و آموزش و پرورش آنان از ابعاد مختلف حائز كمال اهميت مي باشد.
در دين مبين اسلام افراد با هر نوع توان و استعداد حق برخورداري از موهبت الهي و حقوق اجتماعي را دارند و استعداد و توان آنها در هر حد و اندازه قابل پرورش و تربيت است بنابر اين بايد در حكومت جمهوري اسلامي امكانات بهره وري از مواهب الهي را براي همه افراد در سايه تعليم و تربيت صحيح فراهم نمود. مسئله ديگري كه در رابطه با تعليم و تربيت اين گروه مطرح است اين است كه عدم توجه به تعليم و تربيت آنان موجب زيانهاي اجتماعي و اقتصادي براي جامعه و در واقع هدر رفتن تعداد زيادي از افراد خواهد شد .مضافا باينكه با عنايت به شرايط جسمي و رواني اين گروه اگر عدم توجه به آنان باعث انحرافات و اشكالات اجتماعي شود اثر مستقيم آن بر جامعه مترتب خواهد شد كه در نزد خداوند مسئول خواهيم بود.
تعريف و هدف
كودكان و دانش آموزان استثنايي در پنج گروه مختلف تقسيم مي شوند و در هر گروه تحت شرايطي خاص تحت تعليم قرار مي گيرند اين پنج گروه عبارتند از :
1-عقب مانده ذهني و معلول جسمي
2-ناشنوا و نيمه شنوا
3-نابينا و نيمه بينا
4-ناسازگار
5-تيزهوش
هدف از آموزش و پرورش كودكان و دانش آموزان استثنايي فراهم آوردن فرصتهاي مناسب و امكانات آموزشي و يژه بمنظور استفاده از حداكثر توانائيهاي ذهني و جسمي كودكان با توجه به ويژگي هاي عقلاني و جسماني آنان مي باشد.
ضرورت و اهمّيت
با توجه به اينكه بطور متوسط 3 درصد افراد هر جامعه مبتلا به نوعي عقب ماندگي ذهني مي باشد شناسايي اين قبيل كودكان از اهميت ويژه اي برخوردار است . لذا هدف اين دوره تربيت افرادي است كه بتوانند آموزش و پرورش كودكان استثنايي را عهده دار گردند.
طول دوره و شكل نظام
متوسط طول دوره كارشناسي آموزش و پرورش كودكان استثنايي 5 سال مي باشد (حداقل 4و حداكثر 6 سال )و نظام آموزشي آن مطابق آئين نامه مصوب ستاد انقلاب فرهنگي است .
كليه دروس در هشت ترم برنامه ريزي شده و طول هر ترم 18 هفته در هر نيمسال تحصيلي است . زمان تدريس هر واحد از نوع نظري 18 ساعت ، از نوع عملي 36 ساعت و كارورزي 72 ساعت است.
ارائه پيشنهاد