مجموعه علوم دامي در برگيرنده تخصص هاي متنوعي است كه اين تخصص ها در سطوح مختلف با توجه به نياز از دو جنبه موضوعي و كاربردي قابل طرح و بررسي است. از جنبه موضوعي عناوين تخصصي تغذيه دام ، اصلاح نژاد ، فيزيولوژي ، اقتصاد دامپروري ، فرآورده هاي دامي … از مهمترين تخصص هايي است كه در سطوح عالي دامپروري مطرح بوده و از جنبه كاربردي نيز پرورش گاو و گاوميش ، پرورش زنبور عسل ،… از مهمترين عناوين قابل طرح مي باشد.
انشعاب عنوان كلي امور دام (دامپروري ) در تخصص هاي فوق الذكر از هر يك از جنبه هاي موضوعي و با كاربردي مي تواند زمينه هاي لازم را براي رشد و توسعه بخش مربوطه فراهم آورد و مانع از اتلاف نيروهاي آموزش ديده در زمان ورود به كار گردد . با توحه به عملكرد مورد انتظار از كاردان براي ارائه خدمات مشخص در زمينه هاي مختلف اجرايي ، تخصصي نمودن آموزشها در اين مقطع ضمن افزايش كارآيي افراد آموزش ديده در زمينه خاص آموزشي از اتلاف زمان براي احراز شرايط لازم در جهت وظايف محوله جلوگيري خواهد نمود.
در همين ارتباط به لحاظ نوع وظايف تعيين شده براي فارغ التحصيلان اين مقطع آموزشي و لزوم توجه بيشتر به جنبه هاي كاربردي ، تقسيم بندي تخصص هاي مورد نياز در مقطع كارداني را اجتناب ناپذير ساخته است.
روند بررسي و تهيه برنامه :
برنامه تكنولوژي پرورش طيور به طور مشترك توسط كارشناسان معاونت آموزش و تحقيقات وزارت جهاد سازندگي و كارشناسان آموزش كشاورزي وزارت آموزش و پرورش تهيه و تدوين گرديده است و روند بررسي و تهيه آن به شرح ذيل مي باشد.
با توجه به تنوع مشاغل مرتبط با صنعت دامپروري و گستردگي روز افزون آن و به لحاظ اختلاف نسبتا زياد گرايشهاي مختلف قابل طرح در آن ، امكان جمع بندي كليه تخصص ها و تامين نياز اين بخش تحت عنوان مجموعه اي واحد بنام دامپروري وجود ندارد .
لذا به منظور پوشش دادن نيازها ي كليه زير بخشهاي دامپروري و با استناد به نظرات مسئولين اجرايي امور دام كشور تفكيك عنوان كلي دامپروري در گرايشهاي پرورش گاو گاوميش ، پرورش گوسفند و بز ، پرورش طيور ، پرورش زنبور عسل طرح و توسط صاحب نظران اين صنعت در بخشهاي مختلف آموزشي ، تحقيقاتي و توليد كنندگان، تفكيك عنوان كلي دامپروري در عناوين تخصصي تر مورد تاييد قرار گرفت.
در اين ميان با توجه به مشاغل موجود و قابل طرح ، تكنولوژي پرورش طيور بعنوان يك گرايش تخصصي مطرح گرديد تا زمينه لازم را جهت رشد و شكوفايي اين بخش از صنعت دامپروري فراهم آورد.
مراحل تدوين برنامه
الف)تعيين مشاغل موجود و نيازمنديهاي شغلي
ب)تعيين دانش و مهارتهاي مورد نياز كار و پاره كارهاي هر يك از مشاغل براساس دستور العمل كلي تدوين برنامه هاي آموزشي دو ره هاي كارداني و كارشناسي علمي - كاربردي
ج‌) تعيين دروس و محتواي آموزشي براساس دانش و مهارتهاي مورد نياز هر يك از مشاغل
د)تعيين ريز محتواي آموزشي براساس نظام آموزشهاي كارداني در بخش كشاورزي از آموزشهاي علمي – كاربردي
ه)رعايت اصول و مصوبات شوراي عالي برنامه ريزي وزارت فرهنگ و آموزش عالي (دستورالعمل كلي تدوين برنام هاي آموزشي دوره هاي كارداني و كارشناسي علمي – كاربردي و نظام آموزشهاي كارداني در بخش كشاورزي و آموزشهاي علمي – كاربردي )
تعريف و هدف دوره :
اين دوره بعد از دوره هاي آموزشي بلند مدت كارداني علمي – كاربردي با هدف تربيت نيروي انساني متخصص در زمينه پرورش طيور مي باشد تا ضمن اشاعه فرهنگ نوين پرورش طيور امكان رشد و توسعه اين بخشها از صنعت دامپروري را فراهم آورد.
اهميت و ضرورت دوره :
واحدهاي پرورش طيور در كشور با سرعت روز افزون در حال توسعه مي باشند اين بخش از صنعت دامپروري نقش قابل توجهي در تامين مواد پروتئيني جامعه دارد و به لحاظ فقدان نيروهاي كارآمد اجرايي اغلب اين واحدها از بازده اقتصادي كافي برخوردار نمي باشند. لذا تربيت نيروهاي كاردان با تخصص پرورش طيور مي تواند نقش موثري در ارتقای فعاليتهاي اين بخش از صنعت دامپروري داشته باشد.
ارائه پيشنهاد